مسیر کشورهای بالکان به روی پناهجویان باز نخواهد شد

سران کشورهای اتحادیه اروپا و ترکیه در نشستی اضطراری گرد هم می‌آیند تا بر سر مهار بحران پناهجویان رایزنی کنند. محافل دیپلماتیک در آستانه این نشست گفته‌اند که مسیر بالکان به روی پناهجویان بسته خواهد ماند.
خبرگزاری آلمان بامداد دوشنبه (۷ مارس / ۱۷ اسفند) از بیانیه‌ی از پیش‌آماده‌شده‌ی نشست سران کشورهای اتحادیه اروپا و ترکیه گزارش داد که طبق آن مسیر بالکان به روی آوارگان و پناهجویانی که می‌خواهند خود را به غرب 

اروپا برسانند، بستهخواهد ماند.
سباستیان کورتس، وزیر خارجه اتریش


روز یکشنبه (۶ مارس) در گفت‌وگو با تلویویزن آلمان گفت که کشورهایی چون اتریش، آلمان و سوئد توان آن را ندارند تمامی انسان‌هایی را که می‌خواهند خود را به این کشورها برسانند، بپذیرند.
او همچنین تصریح کرد که در نشست اضطراری اروپا و ترکیه که روز دوشنبه آغاز می‌شود، تلاش بر آن خواهد بود که به سیاست “عبور پیگیر از کشوری به کشور دیگر” پایان داده شود.
سران ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا و احمد داوداوغلو، نخست‌وزیر ترکیه در پیش از آغاز رسمی این نشست بر سر این رایزانی می‌کنند که چگونه می‌توان جلوی حرکت پناهجویان از ترکیه به اروپا را گرفت.
به گزارش رسانه‌ها شامگاه یکشنبه گفت‌وگوهایی مقدماتی میان آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و داوداوغلو درمورد راهکارهای حل بحران پناهجویان صورت گرفته است.
گفته می‌شود که عملکرد مقامات ترکیه علیه روزنامه انتقادی “زمان” نیز از موضوعاتی است که در نشست اروپا و ترکیه مطرح خواهد شد.
کارشناسان معتقدند که اعضای اتحادیه اروپا زمانی قادر به کسب توافق درونی و سیاستی یکپارچه در قبال بحران پناهجویان خواهند بود که ترکیه نیز حاضر به انجام همکاری‌های لازم باشد.
سرگردانی ده‌ها هزار پناهجو در یونان
آوارگان و پناهجویانی که قصد رساندن خود به اروپا را داشته‌اند، در ماه‌های گذشته می‌توانستند خود را از کشوری به کشور دیگر برسانند. این وضعیت اما با کشیده‌شدن سیم‌های خاردار در نقاط مرکزی و مستقر شدن نیروهای امنیتی در مرزها تغییر کرد.
مقدونیه که در مسیر بالکان قرار دارد، به ندرت به پناهجویی اجازه می‌دهد که از یونان وارد خاک این کشور شود.
در حال حاضر ده‌ها هزار نفر در اردوگاه‌هایی در یونان به سر می‌برند، به امید اینکه مسیر بالکان بار دیگر قابل عبور شود و آنان بتواند یونان را ترک گویند و از این طریق خود را به غرب اروپا برسانند.
DW

نظرات