وظیفه نیروهای ناتو در آبهای یونان و ترکیه چیست؟


کشورهای عضو ناتو، در رابطه با فعالیتهای نیروی دریایی دائمی که در دریای اژه به فعالیت خواهد پرداخت، به توافق رسیدند.

ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو که طی اجلاسی مطبوعاتی این توافق را اعلام نمود، گفت: “در صورتی که کشتیهای ائتلاف، با انسانهایی که در دریا در خطر میباشند روبرو گردد، باید مسئولیت ملی اش در کمک به آنها را به جای آورد. در صورتی که افراد نجات یافته از ترکیه حرکت کرده باشند، به ترکیه باز پس فرستاده خواهند شد. کشورهای عضو ائتلاف، در انجام ماموریتها، بر طبق قوانین ملی و بین المللی رفتار خواهند کرد.”
استولتنبرگ ضمن تاکید بر اینکه ماموریت ناتو که با آژانس مرزی اتحادیه اروپا، فرونتکس، ارتباطی مستقیم برقرار خواهند نمود، بازگرداندن قایقها نمیباشد، افزود: “برای یونان، ترکیه و فرونتکس، برای بهتر انجام دادن کارهایشان، اطلاعاتی مهم تهیه خواهیم نمود. کمک ما به عنوان متحدان ناتو، کمک برای برقراری ارتباط و همکاری نزدیکتر میان یونان و ترکیه و کمک در تبادل اطلاعات میباشد.”
بر اساس این توافق، گروه نیروی دریایی دائمی ناتو، با انجام ردیابی، نظارت و کشف، به واحدهای گارد ساحلی و مسئولان یونان و ترکیه، اطلاعاتی فراهم خواهد نمود.
بدین ترتیب، در رابطه با مبارزه با قاچاق انسانی غیرقانونی، از دو کشور حمایت خواهد شد.
کشتیهای ناتو همچنین قادر به مستقر شدن در آبهای ساحلی یونان و ترکیه نیز خواهند بود.
نیروهای یونان و ترک، قادر به انجام عملیات در آبهای ساحلی یکدیگر نخواهند بود.
بر اساس بیانیه صادره از وزارت امور خارجه ترکیه، گفته شد: “امیدواریم، حمایتی که از سوی عناصر ناتو انجام خواهد شد، تاثیر مثبتی در تلاشهایمان برای جلوگیری از تراژدی انسانی در دریای اژه داشته باشد.”

انجمن پناهندگان افغانستانی در ترکیه

نظرات

ارسال یک نظر

لطف کنید و در کامنتتان در رابطه با همین پست مطلب بنویسید و اگر مطلب دیگری دارید از طریق ایمیل در تماس شوید